Politika architektury a stavební kultury České republiky (PASK ČR) je nelegislativní strategický dokument s celostátní působností. Stanovuje vizi a základní cíle ve střednědobém až dlouhodobém horizontu, které vedou ke zvýšení kvality vystavěného prostředí. K jejich dosažení určuje několik desítek opatření, která mají konkrétního garanta i termín splnění.
Účelem Politiky architektury a stavební kultury České republiky není povolovat stavby ani navrhovat konkrétní projekty. Jejím cílem je vytvořit předpoklady k tomu, aby vznikající stavby byly kvalitní. Dokument však neklade důraz pouze na kvalitu jednotlivých staveb, ale zdůrazňuje potřebu komplexního vnímání prostředí, tedy vzájemného působení staveb, jejich vztahu ke stávajícím architektonickým a urbanistickým hodnotám a krajině. Neopomíjí ani témata vzdělávání a prezentování problematiky v médiích.
Politika architektury a stavební kultury České republiky – Aktualizace 2022 byla schválena usnesením vlády ze dne 4. ledna 2023 č. 6. Aktualizovaná politika nahrazuje původní dokument schválený v roce 2015.
První Politiku architektury a stavební kultury České republiky schválila vláda na začátku roku 2015. Poté byla politika průběžně naplňována a vyhodnocována.
V roce 2021 vláda vzala na vědomí vyhodnocení jejího naplňování a uložila Ministerstvu pro místní rozvoj, aby do konce roku 2022 připravilo aktualizaci materiálu. V rámci příprav aktualizace bylo zpracováno několik analýz a studií, které upřesnily, co by úpravy dokumentu měly obsahovat. Následně byla utvořena pracovní skupina několika desítek odborníků, která diskutovala navrhované úpravy. Poté proběhlo tzv. meziresortní připomínkové řízení, ve kterém se k návrhu vyjádřila ministerstva a další instituce a paralelně i veřejnost. Po vypořádání všech připomínek a jejich zapracování byl materiál na konci roku 2022 předložen vládě, která ho schválila výše uvedeným usnesením.
Politika architektury a stavební kultury České republiky – Aktualizace 2022 obsahuje analýzu relevantních dokumentů v evropském kontextu i stavu v rámci České republiky, na jejímž základě je stanovena vize, témata a cíle. Materiál obsahuje devět základních témat:
1. uspořádání krajiny a sídel,
2. veřejná prostranství,
3. začlenění staveb do prostředí,
4. zadávání zakázek a dotace,
5. kvalita staveb,
6. vzdělávání,
7. osvěta a média,
8. výzkum a vývoj,
9. vedení, koordinace a spolupráce.
Při aktualizaci byly části textů pozměněny, cíle upraveny a mnoho již splněných opatření bylo nahrazeno novými. Zařazena byla i nová témata, např. reakce na změnu klimatu či vazba na cestovní ruch. V aktualizaci je kladen větší důraz na zapojení veřejné správy na úrovni krajů i obcí, dokument by tedy měl být více nápomocný samosprávám.
Srovnávací text PASK ČR – Aktualizace 2022 vs. PASK ČR 2015
Kontaktní osoby:
Související odkazy na webové stránky Ministerstva pro místní rozvoj:
Ústav územního rozvoje spolupracuje na vybraných opatřeních k naplnění strategických cílů dokumentu Politika architektury a stavební kultury České republiky – Aktualizace 2022. Garantem, zodpovědným za implementaci strategického dokumentu s celostátní působností schváleného vládou České republiky, je odbor územního plánování MMR.
Podle zadání MMR Ústav územního rozvoje zpracovává potřebné podklady a podílí se na souvisejících aktivitách při implementaci dokumentu. Publikace a metodiky, zpracovávané v rámci úkolu Ústavu územního rozvoje, prochází připomínkováním ministerstva, případně také oponenturami. Tímto postupem je zaručena objektivnost a správný výklad jak platné legislativy, tak i pořizovací a projektové praxe.
Naplňování opatření Ústavem územního rozvoje probíhá ve spolupráci s odborem územního plánování MMR.
Závěrečné a dílčí výstupy, zpracované Ústavem územního rozvoje, budou zveřejňovány na této stránce, a to v členění Témat dokumentu a podle příslušného Cíle a Opatření.
V rámci Aktualizace 2022 dokumentu došlo mj. ke změnám v označení Témat, Cílů a Opatření.
Cíl 8.2 – Využívat výsledky výzkumu a vývoje v praxi.
Opatření 8.2.2 – Podporovat publikování výsledků výzkumů (českých i zahraničních), které se zaměřují na vliv kvality prostředí na člověka.
Shromažďování výsledků výzkumů, které se zaměřují na vliv kvality prostředí na člověka. Zveřejňovat na internetových stránkách ÚÚR a v časopisu Urbanismus a územní rozvoj odkazy na projekty vysokých škol, na výzkumné projekty podpořené TAČR a na další zjištěné výzkumné práce.
I. Prvním zdrojem výsledků výzkumů zaměřených na vliv kvality prostředí na člověka je Rejstřík informací o výsledcích (též RIV) – Informační systém výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Soubor bude aktualizován v závislosti na aktualizaci RIV.
Zdroj: Informační systém výzkumu, experimentálního vývoje a inovací
(PA-tema-8-is-vavai-2024-01-07.pdf, 1 408 kB, zveřejněno 01/2023,
poslední aktualizace k 1. 7. 2024)
Předcházející dokument 2017–2022
Zdroj: Knihovna ÚÚR – Novinky
Naleznete zde informace na níže uvedená témata.
Vláda na svém zasedání dne 15. 3. 2021 usnesením číslo 287 vzala na vědomí vyhodnocení plnění Politiky architektury a stavební kultury České republiky k roku 2020. Zároveň uložila do konce roku 2022 předložit její aktualizaci, při čemž má být zohledněn materiál Náměty k aktualizaci.
Materiál Politika architektury a stavební kultury České republiky Vyhodnocení plnění k roku 2020 obsahuje informace o tom, jak jsou cíle a úkoly definované v Politice architektury a stavební kultury České republiky postupně plněny. Hlavní částí je vyhodnocení jednotlivých opatření, tj. popis jakým způsobem jsou naplňována a do jaké míry se úkoly podařilo splnit. Vyhodnocení konstatuje, že více než 80 % ze všech 71 opatření je buď zcela splněno, nebo došlo v jejich plnění k významnému pokroku, pouze 3 opatření se nepodařilo splnit. Kromě vyhodnocení naplňování jednotlivých opatření se materiál věnuje i popisu distribuce a medializace Politiky architektury a stavební kultury České republiky a shrnuje konference, které se na jí řešená témata konaly. Samostatná kapitola je věnována evropskému kontextu a mezinárodním akcím souvisejícím s politikami architektury a stavební kultury.
Z vyhodnocení plnění vyplynulo, že po šesti letech existence Politiky architektury a stavební kultury České republiky je vhodné přistoupit k její aktualizaci. Vláda proto uložila ministryni pro místní rozvoj zajistit zpracování aktualizace do konce roku 2022. Má při tom být zohledněn materiál Politika architektury a stavební kultury České republiky - Náměty k aktualizaci, nejde však o vyčerpávající seznam témat, která je třeba při aktualizaci řešit, ani se nepředpokládá, že všechny náměty budou nakonec v materiálu zahrnuty. V roce 2021 bude proces aktualizace zahájen neformálními konzultacemi, na které naváže v roce 2022 standardní projednání.
Dokument je k dispozici v české a anglické verzi.
(pask-vyhodnoceni-plneni-k-roku-2020.pdf, 11 241 kB)
(pask-vyhodnoceni-plneni-k-roku-2020-EN-2021-05-26.pdf, 10 946 kB)
Související odkazy na webové stránky Ministerstva pro místní rozvoj:
Ministerstvo pro místní rozvoj kromě aktivního plnění příslušných opatření průběžně sleduje naplňování Politiky architektury a stavební kultury České republiky. Od jejího schválení uplynuly již více než tři roky, což představuje polovinu horizontu realizace implementačního plánu, který je její součástí. Ministerstvo proto ve spolupráci se všemi institucemi určenými jako garanti nebo spolupracovníci na plnění opatření připravilo Zprávu o plnění Politiky architektury a stavební kultury České republiky k prosinci 2017. Splněno je asi 15 % opatření, téměř 50 % je rozpracováno.
Zpráva o plnění Politiky architektury a stavební kultury České republiky se skládá z několika částí. Nejprve rekapituluje základní informace, poté se věnuje distribuci a medializaci Politiky, stručně informuje o obdobných dokumentech v zahraničí a podává obecnou informaci o implementaci dokumentu. Největší část zprávy představuje vyhodnocení naplňování všech opatření, která jsou součástí implementačního plánu. V závěru zprávy jsou uvedeny náměty, jejichž zařazení do Politiky je třeba prověřit v rámci aktualizace materiálu.
Aktualizaci umožňuje usnesení vlády, které ukládá Ministerstvu pro místní rozvoj zpracovat a předložit do konce roku 2020 zprávu o vyhodnocení plnění Politiky architektury a stavební kultury České republiky včetně případného návrhu její aktualizace pro další období. Ministerstvo proto již v roce 2018 zahájí přípravné práce na budoucí aktualizaci dokumentu.
(pa-zprava-o-plneni-2017.pdf, 4 328 kB)
Související odkazy na webové stránky Ministerstva pro místní rozvoj:
Ústav územního rozvoje spolupracuje na vybraných opatřeních k naplnění strategických cílů dokumentu Politika architektury a stavební kultury České republiky. Garantem, zodpovědným za implementaci strategického dokumentu s celostátní působností schváleného vládou České republiky, je odbor územního plánování MMR.
Podle zadání MMR Ústav územního rozvoje zpracovává potřebné podklady a podílí se na souvisejících aktivitách při implementaci dokumentu. Publikace a metodiky, zpracovávané v rámci úkolu Ústavu územního rozvoje, prochází připomínkováním ministerstva, případně také oponenturami. Tímto postupem je zaručena objektivnost a správný výklad jak platné legislativy, tak i pořizovací a projektové praxe.
Naplňování opatření Ústavem územního rozvoje probíhá ve spolupráci s odborem územního plánování MMR.
Závěrečné a dílčí výstupy, zpracované Ústavem územního rozvoje, jsou zveřejňovány na této stránce, a to v členění Témat dokumentu a podle příslušného Cíle a Opatření.
Na základě výsledků Opatření 1.1.1 a Opatření 1.1.2 zpracovat metodiku, která určí způsoby pozitivního ovlivňování vývoje struktury měst a obcí v ČR, struktury jednotlivých sídel a možností jejich spolupráce v sídelní struktuře. V regionálním plánování uvažovat s různorodostí sídel a podle toho k nim v krajském, případně celostátním měřítku přistupovat. Při plánování metropolitních rozvojových oblastí klást důraz na spolupráci jádrových měst a okolních oblastí.
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: ÚÚR, vysoké školy
Termín: 2017
Možnosti pozitivního ovlivňování vývoje sídelní struktury nástroji územního plánování
Plnění opatření 1.1.3 k implementaci úkolů Politiky architektury a stavební kultury České republiky
06/2021. Materiál je průřezem a shrnutím hlavních směrů řešení osídlení v nejvýznamnějších celorepublikových dokumentech a nejnovějších poznatků z vybraných výzkumných projektů s úzkým vztahem k osídlení a sídelní struktuře.
Možnosti pozitivního ovlivňování vývoje sídelní struktury nástroji územního plánování
(06/2021, 3 422 kB)
Určit a uplatňovat požadavky na adaptaci sídel a uspořádání krajiny vyplývající ze „Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR“ a „Strategie ochrany před negativními dopady povodní a erozními jevy přírodě blízkými opatřeními v České republice“.
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: MŽP, MZe, veřejná správa na úrovni krajů a obcí, vysoké školy
Termín: 2020
Požadavky na adaptaci sídel a uspořádání krajiny vyplývající ze strategických materiálů
Politika architektury a stavební kultury České republiky, opatření 1.1.6
07/2021. Cílem publikace je seznámit zejména odbornou veřejnost s podrobnějším obsahem opatření ve strategiích a projektech, které mají vazbu na adaptaci sídel a uspořádání krajiny s ohledem na změnu klimatu. Členění publikace odpovídá strategickým dokumentům a projektům, kterými jsou:
K jednotlivým opatřením z těchto strategií a projektů je poskytnuto stručné shrnutí o stavu plnění předmětných úkolů, příp. je informováno o konkrétních výstupech a výsledcích v oblasti územního plánování.
Požadavky na adaptaci sídel a uspořádání krajiny vyplývající ze strategických materiálů
(07/2021, 925 kB)
Připravit a zveřejnit názornou motivační pomůcku o urbanistických zásadách, která na příkladech představí vyjádření základních principů urbanistické kompozice v územně plánovací dokumentaci.
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: ÚÚR, AUÚP, vysoké školy
Termín: 2016
Principy a zásady urbanistické kompozice v příkladech – verze 2019
Publikace se věnuje urbanistické kompozici v územním plánování. Klade si za cíl seznámit uživatele stručnou a názornou formou s vybranými pojmy urbanistické kompozice a s důležitými principy a zásadami urbanistické kompozice v územním plánování.
Publikace je aktualizována v souladu se stavebním zákonem ve znění účinném od 1. 1. 2018 a vyhláškou č. 500/2006 Sb. ve znění účinném od 29. 1. 2018.
Principy a zásady urbanistické kompozice v příkladech – verze 2019
(08/2019, 36 723 kB)
Historie, související odkazy a reakce na publikaci:
Zpracovat metodický pokyn pro koncepci uspořádání krajiny.
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: MŽP, ÚÚR, ČKA, ČKAIT, AUÚP, vysoké školy, neziskové organizace
Termín: 2016
Koncepce uspořádání krajiny v územním plánu
Řešitelský kolektiv ÚÚR dle podkladů Ministerstva pro místní rozvoj ČR zpracoval návrh metodiky.
Jsou shromážděny připomínky (ČKA, krajské úřady včetně MHMP, relevantní ministerstva – MŽP, MK, MZe, atd.). Metodika bude ze strany OÚP MMR upravena ve smyslu akceptovatelných připomínek.
Cílem metodiky je stanovení metodického rámce pro řešení krajiny územním plánem, zejména vyjasnění pojmu „koncepce uspořádání krajiny“, jeho odborného obsahu, a upřesnění požadavků na řešení koncepce uspořádání krajiny v územním plánu.
Dalším úkolem metodiky je poskytnout přehled dostupných podkladů a upozornit, které informace a znalosti je zapotřebí zjišťovat již při přípravě návrhu zadání územního plánu (doplňující průzkumy a rozbory) nebo při zpracování návrhu územního plánu.
Identifikovat hodnoty, využití, funkčnost a dostupnost veřejných prostranství v územně analytických podkladech.
Zodpovědnost: Veřejná správa na úrovni obcí
Spolupráce: MMR, ÚÚR, ČKA, AUÚP, vysoké školy
Termín: průběžně
Při tvorbě územních plánů, případně územních studií, strukturovat a hierarchizovat systém veřejných prostranství v sídlech.
Zodpovědnost: Veřejná správa na úrovni obcí
Spolupráce: MMR, ÚÚR, ČKA, ČKAIT, AUÚP, vysoké školy
Termín: průběžně
Veřejná prostranství v územně analytických podkladech obcí a územních plánech
Řešitelský kolektiv ÚÚR zpracoval návrh metodického pokynu v souladu se stavebním zákonem ve znění účinném od 1. 1. 2018 a vyhláškou č. 500/2006 Sb. ve znění účinném od 29. 1. 2018.
Metodika využívá zkušeností a odborných názorů pořizovatelů a projektantů na nezbytnost údajů o veřejných prostranstvích v ÚAP a ÚPD.
Uvedené podklady k metodice byly získány prostřednictvím dotazníku; výstupy byly shrnuty v publikacích Vyhodnocení dotazníku a Analýza odpovědí dotazníku.
(2 693 kB, 02/2020)
Závěry vyhodnocení veřejných prostranství v územně analytických podkladech promítat do zadání a návrhu územně plánovacích dokumentací.
Zodpovědnost: Veřejná správa na úrovni obcí
Spolupráce: MMR, ČKA, ČKAIT, AUÚP
Termín: průběžně
Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s Ústavem územního rozvoje připravilo v rámci plnění opatření č. 2.1.2 a 2.1.3 podklady pro metodický pokyn týkající se identifikace hodnot, využití, funkčnosti a dostupnosti veřejných prostranství v územně analytických podkladech a v územních plánech. Sběr podkladů probíhal formou dotazníků v období říjen – listopad 2016.
Dopisem odboru územního plánování MMR byly o vyplnění dotazníků požádány obce vybrané v úzké spolupráci s krajskými úřady. Rovněž byli osloveni projektanti prostřednictvím České komory architektů. Sběr podkladů probíhal formou dotazníků v období do 11. prosince 2016.
03/2017. Dokument obsahuje souhrnné slovní vyhodnocení odpovědí a závěry pro metodiku.
02/2017. Odpovědi dotazníku vyjadřují úroveň praxe, náměty, zkušenosti a odborné názory pořizovatelů a projektantů na důležitost a potřebnost údajů o veřejných prostranstvích v ÚAP a ÚPD. Vyhodnocení odpovědí a jejich zobecnění je podkladem pro metodický pokyn. Analýza odpovědí přispěla k efektivitě metodického pokynu, k možnosti zaměření se na nejpotřebnější stránky řešení problematiky veřejných prostranství při územně plánovací činnosti.
(778 kB, 03/2018)
(2 097 kB, 06/2017)
10/2016–01/2017. Ústav územního rozvoje děkuje všem pracovníkům krajských úřadů, obcí s rozšířenou působností a projektantům, kteří se podíleli na průzkumu zpracování informací o veřejných prostranstvích v územně analytických podkladech a v územních plánech. Zkušenosti a názory získané pomocí dotazníku byly vyhodnoceny a představeny odboru územního plánování MMR formou přehledných grafů v souhrnné stručné publikaci.
Nástroji územního plánování prosazovat adekvátní využití a měřítko objektů obklopujících veřejná prostranství. Dbát na respektování genia loci lokality.
Zodpovědnost: Veřejná správa na úrovni obcí
Spolupráce: MMR, MK, ČKA, AUÚP, vysoké školy
Termín: průběžně
VEŘEJNÁ PROSTRANSTVÍ aneb jak udělat veřejný prostor dobře
Ústav územního rozvoje ve spolupráci s odborem územního plánování Ministerstva pro místní rozvoj připravili v rámci implementace Politiky architektury a stavební kultury ČR, plnění opatření č. 2.2.3 publikaci, která poukazuje na pozitivní přístup širokého spektra problémů a zároveň je orientačním vodítkem pro zajištění kvality veřejných prostranství se zaměřením na zachování genia loci. (03/2019)
(3 907 kB, 03/2019)
Zpracovat metodiku zaměřenou na charakter a strukturu zástavby v územních plánech.
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: MK, NPÚ, ÚÚR, AUÚP, vysoké školy
Termín: 2018
Výstupem k opatření č. 3.1.1 je publikace, která byla aktualizována v souladu se stavebním zákonem ve znění účinném od 1. 1. 2018 a vyhláškou č. 500/2006 Sb. ve znění účinném od 29. 1. 2018.
Publikace se zabývá urbanistickou strukturou venkovských sídel v územních plánech a dalších dokumentech územního plánování:
Publikace věnuje zvláštní pozornost největším hodnotám urbanistické struktury vesnice, kterou je forma založení historického jádra vesnice a historická krajinná struktura – plužina. V této problematice se snaží poskytnout nejzákladnější orientaci, potřebnou v územním plánování k nazírání na hodnoty sídla. Jejím cílem je upozornění na existenci těchto historických struktur a na nezbytnost jejich zachování. Publikace neusiluje o rozlišení jednotlivých regionálních oblastí s typickými znaky urbanistické struktury, pobízí uživatele k systematické analýze každého sídla jako jedinečného celku. Nezdůrazňuje hodnoty urbanistické struktury jako jednotlivosti, nýbrž vede ke komplexnímu vnímání území.
(02/2018, 8 676 kB)
06/2022. Výstupem k opatření č. 3.1.1 je publikace, která je v souladu se stavebním zákonem ve znění účinném od 1. 1. 2021 a vyhláškou č. 500/2006 Sb. ve znění účinném od 29. 1. 2018.
Publikace se zabývá charakterem a strukturou zástavby městských sídel v územních plánech a dalších dokumentech územního plánování. Je určena pořizovatelům, projektantům a zástupcům obcí, zejména určeným zastupitelům.
Publikace vysvětluje, co je urbanistická struktura města a proč je ji třeba respektovat. Představuje základní hlediska, podle nichž by měla být posuzována urbanistická struktura sídla v územním plánu, a předkládá doporučení. Věnuje pozornost historickému jádru města jako rozhodující části, která městu dodává jeho identitu a specifičnost. Neopomíjí historické hradby, které dodnes ovlivňují strukturu města. Představuje historická i současná náměstí jako důležitý prvek v urbanistické struktuře města a významnou příležitost pro zhodnocení území. Seznamuje se základními liniovými prvky utvářejícími urbanistickou strukturu. Publikace se rovněž věnuje plochám vysoké zeleně a volné krajiny. V přehledných tabulkách charakterizuje 13 typů zástavby a předkládá základní doporučení pro podmínky plošného a prostorového uspořádání. Publikaci uzavírá kapitola doporučující postup a obecné zásady regulace urbanistické struktury při územně plánovací činnosti.
Urbanistická struktura sídla je vedle urbanistické kompozice další ze složek urbanistické koncepce a je tedy součástí územního plánu (Příloha č. 7 k vyhlášce č. 500/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Smyslem publikace je seznámit čtenáře se základními informacemi, které jsou potřebné k tomu, aby územním plánem (příp. regulačním plánem nebo územní studií) nebyla porušena urbanistická struktura města, případně, pokud již dříve porušena byla a lze ji napravit, tak jakými kroky a prostředky.
(06/2022, 9 682 kB)
Využívat stálé elektronické platformy pro identifikaci, sdílení a propagaci „příkladů nejlepší praxe“ v oblasti architektury a stavební kultury (včetně památkové péče a zahradně-krajinářských úprav).
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: ČKA, ČKAIT, vysoké školy, neziskové organizace
Termín: průběžně
Rozcestník na weby zabývající se tématikou architektury a stavební kultury – vybrané instituce, školy, periodika.
Podporovat osvětovou činnost o kulturně historickém kontextu sídel (jak měst, tak i vesnic), jejich vývoji, o významu jednotlivých dochovaných prostorů a objektů, o jejich hodnotě umělecko-historické, o přírodním bohatství a zázemí sídla a jeho jednotlivých částí. Upozorňovat na hodnoty krajiny a potřebu její prostupnosti. Informovat o významu a problémech památkové péče.
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: MŠMT, MK, MŽP, NPÚ, ČKA, ČKAIT, AUÚP, vysoké školy, neziskové organizace
Termín: průběžně
V roce 2019 Ústav územního rozvoje ve spolupráci s odborem územního plánování MMR vydal publikace Občan a územní plánování a Obec a územní plánování.
Publikace mají za cíl přiblížit občanům a obcím jednotlivé nástroje územního plánování a vysvětlit, jak se do jejich přípravy mohou zapojit.
Publikace byly distribuovány v tištěné formě jako příloha časopisu Urbanismus a územní rozvoj a jsou volně k dispozici ke stažení.
(957 kB, 12/2019)
(1 155 kB, 09/2019)
(Obcan-a-UP-letak-2021-08-30.pdf, 539 kB, 08/2021)
(Obec-a-UP-letak-2021-06-23.pdf, 518 kB, 06/2021)
Podporovat publikování výsledků výzkumů (českých i zahraničních), které se zaměřují na vliv kvality prostředí na člověka.
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: MŽP, MŠMT, AUÚP, ČKA, ČKAIT, ÚÚR, vysoké školy, neziskové organizace
Termín: průběžně
Úkolem zadaným MMR Ústavu územního rozvoje je shromažďovat výsledky výzkumů, které se zaměřují na vliv kvality prostředí na člověka. Zveřejňovat na internetových stránkách ÚÚR a v časopisu Urbanismus a územní rozvoj odkazy na projekty vysokých škol, na výzkumné projekty podpořené TAČR a na další zjištěné výzkumné práce.
Cílem je informovat o výsledcích výzkumu a vybraných souvisejících pracích a zprostředkovat jejich výsledky, pokud jsou veřejně dostupné na internetových stránkách.
I. Prvním zdrojem výsledků výzkumů zaměřených na vliv kvality prostředí na člověka je Rejstřík informací o výsledcích (též RIV) – Informační systém výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. Soubor bude aktualizován v závislosti na aktualizaci RIV.
Zdroj: Informační systém výzkumu, experimentálního vývoje a inovací
(PA-tema-8-is-vavai-2017-2022.pdf, 2 230 kB, zveřejněno 03/2017, poslední aktualizace k 31. 12. 2022)
Navazující dokument od roku 2023
II. Druhým zdrojem výsledků výzkumů zaměřených na vliv kvality prostředí na člověka je Knihovna ÚÚR – On-line katalog knihovny ÚÚR. Knihovna je specializovaná zejména na architekturu, územní rozvoj a související obory. Pravidelně odebírá kolem tří desítek titulů českých odborných časopisů a cca 20 titulů zahraničních časopisů. Sleduje nabídku odborných publikací a doplňuje knihovnu o vybrané tituly. Přírůstky z on-line katalogu zveřejňuje v rubrice Novinky. Ty zahrnují články z časopisů, knihy, zprávy a elektronické zdroje. Uvedený soubor bude aktualizován čtvrtletně.
Zdroj: Knihovna ÚÚR – Novinky
(PA-tema-8-novinky-uur-2017-2022.pdf, 2 827 kB, zveřejněno 03/2017,
Posílit roli nadací podporujících architekturu a stavební kulturu.
Zodpovědnost: MMR
Spolupráce: ČKA, ČKAIT, AUÚP, ÚÚR, vysoké školy, neziskové organizace
Termín: 2018
Rozcestník na weby nadací podporujících architekturu a stavební kulturu.
Naleznete zde informace na níže uvedená témata.
Zpracovaná Analýza postojů a znalostí strategického dokumentu Politiky architektury a stavební kultury České republiky je náhledem do postojů a znalostí nejenom VŠ studentů, ale i odborné veřejnosti, která se může s politikou architektury a stavební kultury setkávat.
Podstatou a cílem výzkumu byl sběr dat pomocí dotazníkového šetření. Dotazník obsahoval jednoduché základní otázky, ale také otázky o znalosti dokumentu Politiky architektury a stavební kultury České republiky. Dále obsahovalo dotazníkové šetření i otázky o problematice, co by měla politika řešit a jaký mít cíl, zda má být obecnější či detailně zaměřená s uvedením příkladů dobré praxe, zda je vhodné vytvořit publikaci pro veřejnost a v jakém formátu by měla být vydána, případně vedena. Poslední typ otázek se zabýval problematikou regulace v územním plánování a stavebnictví, jak chápat pojem stavební kultura, zda si okolo sebe všímáme, jak vypadá vystavěné prostředí, zda jsou nám blízké principy politiky a názor na státního, případně městského architekta.
Výsledky výzkumu a sběr dat byly podpořeny z projektu Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně „FAST-J-22-7915 Analýza postojů a znalostí strategického dokumentu Politiky architektury a stavební kultury České republiky“, a také za spolupráce Ústavu územního rozvoje.
Materiál, který vznikl v rámci činnosti OMC skupiny zabývající se kvalitní architekturou pro každého: Home – Towards a shared culture of architecture – EAC (europa.eu).
Jde o jednoduchou pomůcku, podle níž lze zhodnotit, jak kvalitní jsou jednotlivé zásahy do zastavěného prostředí. Hodnocení v 8 kategoriích vychází z davoského systému posuzování kvality stavební kultury, který byl vytvořen v rámci naplňování Davoské deklarace.
Materiál je k dispozici v české verzi.
Závěry Rady byly přijaty v roce 2021. Věnují se podpoře vysoce kvalitní architektury a zastavěného prostředí pro všechny a mají vazbu na Nový evropský Bauhaus. Obsahují výzvu Komisi a jednotlivým členským státům, aby byla zajištěna náležitá péče o vystavěné prostředí.
Materiál je k dispozici v české verzi.
Evropská rada architektů publikovala 8. zprávu o stavu profese architektů v Evropě. Studie shromažďuje a analyzuje statistická, sociologická a ekonomická data o evropských architektech, trhu a výkonu architektonické praxe. Pro studii byly využity odpovědi od více než 30 000 architektů.
Studie je k dispozici v angličtině, jednotlivé výstupy studie jsou dostupné na stránce ACE Observatory/CAE Observatoire.
Naleznete zde informace na níže uvedená témata.
Analýzu zpracoval Ústav územního rozvoje ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj v květnu 2021. Cílem materiálu je sumarizace a zpřehlednění všech dosavadních výstupů, které jsou podkladem pro aktualizaci Politiky architektury a stavební kultury ČR. Materiál navazuje na první výstup „Politika architektury a stavební kultury České republiky – Analýza zahraničních materiálů a doporučení“ (MMR, ÚÚR, Praha, Brno, červenec 2020), který sumarizuje a zpřehledňuje doporučení vyplývající z analýz zahraničních materiálů, a doporučení z druhého výstupu „Politika architektury a stavební kultury České republiky – Analýza doporučení profesních organizací k aktualizaci dokumentu“ (MMR, ÚÚR, Praha, Brno, září 2020), který nabízí náměty na doplnění a rozšíření, nebo naopak zredukování již existující struktury strategického dokumentu. Zvýrazněna jsou doporučení, která jsou obsahem materiálu „Politika architektury a stavební kultury České republiky – Náměty k aktualizaci“ (MMR, ÚÚR, Praha, Brno, leden 2021), který vláda svým usnesením č. 287 z 15. 3. 2021 uložila při aktualizaci zohlednit.
Všechna doporučení jsou roztříděna podle předpokládané využitelnosti v aktualizaci na:
Doporučení i jejich roztřídění podle využitelnosti jsou podkladem pro budoucí aktualizaci. To neznamená, že výsledná aktualizace je bude plně respektovat. Aktualizovaná politika bude výsledkem neformálních diskusí, na které naváže standardní postup projednání materiálu před jeho schválením vládou.
Politika architektury a stavební kultury České republiky – Výsledky souhrnné analýzy výstupů k aktualizaci dokumentu
(PASK-vysledky-souhrnne-analyzy-vystupu-k-aktualizaci-dokumentu-2021-05-20.pdf, 622 kB)
Tento dokument je určen jako základní podklad pro diskuse nad aktualizací Politiky architektury a stavební kultury České republiky, které by měly proběhnout v letech 2021 a 2022. Obsahuje možná témata, která je třeba v rámci aktualizace prověřit. Uvedené náměty si nekladou za cíl být vyčerpávajícím přehledem všech témat, která by měla být při aktualizaci prověřena, v průběhu projednání se nepochybně objeví množství dalších. Zároveň neexistuje žádná záruka, že zde uvedené náměty budou do aktualizace, která bude předložena vládě, nakonec skutečně zařazeny.
Náměty uváděné v tomto materiálu vycházejí z vyhodnocení plnění Politiky architektury a stavební kultury České republiky, z analýzy zahraničních materiálů a z doporučení profesních organizací k aktualizaci dokumentu.
Politika architektury a stavební kultury České republiky – Náměty k aktualizaci
(pask-namety-k-aktualizaci-01-2021.pdf, 811 kB)
Zpracovaný výstup je podklad pro Politiku architektury a stavební kultury České republiky.
Cílem materiálu je sumarizace a zpřehlednění doporučení jednotlivých odborných zpracovatelů, kterými byly Asociace pro urbanismus a územní plánování ČR (dále jen AUÚP ČR), Česká komora architektů (dále jen ČKA) a Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (dále jen ČKAIT). Zpracovatelé dodali doporučení a komentáře, které byly podkladem tohoto výstupu.
Materiál navazuje na první výstup „Politika architektury a stavební kultury České republiky – Analýza zahraničních materiálů a doporučení“ (MMR, ÚÚR, Praha, Brno, červenec 2020), který sumarizuje a zpřehledňuje doporučení vyplývající z analýz zahraničních materiálů.
Doporučení z druhého výstupu „Politika architektury a stavební kultury České republiky – Analýza doporučení profesních organizací k aktualizaci dokumentu“ jsou náměty na doplnění a rozšíření, nebo naopak zredukování již existující struktury strategického dokumentu.
Ústav územního rozvoje na základě zadání odboru územního plánování Ministerstva pro místní rozvoj vybral z dílčích podkladů nejvýznamnější sdělení a shrnul je do stručného celkového přehledu. Účelem analýzy je poskytnout podkladový materiál pro diskusi o aktualizaci Politiky architektury a stavební kultury České republiky.
Politika architektury a stavební kultury České republiky – Analýza doporučení profesních organizací k aktualizaci dokumentu
(PASK-doporuceni-profesnich-organizaci-2020-09-24.pdf, 935 kB)
Tento materiál slouží jako podklad pro Politiku architektury a stavební kultury ČR. Ta je strategickým dokumentem s celostátní působností schvalovaným vládou České republiky. Její zpracování uložila vláda v roce 2011 usnesením, kterým schválila Koncepci bydlení České republiky do roku 2020. Politika architektury a stavební kultury České republiky byla schválena usnesením vlády ze dne 14. ledna 2015 č. 22. Politika architektury a stavební kultury České republiky (dále jen PASK ČR) stanovuje vizi a základní cíle ve střednědobém až dlouhodobém horizontu. Do konce roku 2020 bude vypracována Zpráva o uplatňování PASK ČR, která bude předložena vládě.
Cílem materiálu je sumarizace a zpřehlednění doporučení vyplývající z analýz zahraničních materiálů, zadaných odborem územního plánování Ministerstva pro místní rozvoj odborným zpracovatelům, kterými byly Asociace pro urbanismus a územní plánování ČR (dále jen AUÚP ČR), Česká komora architektů (dále jen ČKA) a Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (dále jen ČKAIT). Zpracovatelé dodali analýzy zahraničních materiálů, které byly podkladem tohoto výstupu. Informace z jednotlivých analýz mohou být podkladem pro připravovanou aktualizaci PASK ČR.
Materiál má za úkol vytvořit přehled národních politik jednotlivých států a jejich vliv na formování a zvyšování kvality prostoru vytvořeného člověkem, ve kterém lidé žijí, pracují a rekreují se. Takové vystavěné prostředí zahrnuje místa vytvořená nebo upravená lidmi, včetně budov, parků a dopravních systémů.
Ze zahraničních národních politik má materiál za úkol vybrat příklady dobré praxe a možných doporučení pro zapracování do aktualizace PASK ČR. Doporučení cílí na doplnění a rozšíření, nebo naopak zredukování již existující struktury strategického dokumentu.
Politika architektury a stavební kultury České republiky – Analýza zahraničních materiálů a doporučení
(PASK-analyza-zahranicnich-materialu-a-doporuceni-2020-07-07.pdf, 1 215 kB)
V souvislosti s probíhající aktualizací Politiky architektury a stavební kultury ČR byla vytvořena pracovní skupina, která má návrh aktualizace konzultovat. Dne 29. 6. 2021 se konalo první jednání této skupiny.
Skupinu svolal odbor územního plánování Ministerstva pro místní rozvoj jakožto garant Politiky architektury a stavební kultury ČR. Členy pracovní skupiny jsou 4 desítky odborníků z ministerstev, krajských úřadů, profesních organizací, Svazu města a obcí ČR, akademické sféry či nadací zabývajících se tématy kvalitní architektury a stavební kultury. Účast v pracovní skupině je dobrovolná a nenahrazuje formální projednání aktualizace dokumentu.
Na prvním jednání byl představen proces aktualizace Politiky architektury a stavební kultury ČR a podklady, které pro tuto aktualizaci byly doposud pořízeny. Na jednání byly diskutovány vybrané náměty k aktualizaci z oblasti implementace, uspořádání materiálu i obsahu jednotlivých témat a cílů.
Nakonec bylo informováno o plánované mezinárodní konferenci k politikám architektury a stavební kultury, která by se měla konat v rámci českého předsednictví v Radě EU 11. října 2022, a byla diskutována možná témata této konference.
Příští jednání pracovní skupiny se plánuje na podzim 2021.
Zápis a prezentace z jednání jsou ke stažení níže.
Dne 14. prosince 2021 se konala druhá schůzka neformální pracovní skupiny vytvořené v souvislosti s probíhající aktualizací Politiky architektury a stavební kultury ČR.
Cílem schůzky bylo konzultovat rozpracovaný koncept aktualizace Politiky architektury a stavební kultury ČR. Jednání této pracovní skupiny nenahrazuje formální projednání dokumentu, které bude následovat ve druhém kvartálu 2022.
Zatímco na první schůzce byla řešena zejména struktura dokumentu a jeho členění na témata a cíle, hlavním bodem tohoto druhého jednání byla diskuse nad náměty úprav jednotlivých opatření. Členové pracovní skupiny měli možnost se k návrhům vyjádřit i písemně a doplnit případné další náměty. V prvním kvartálu roku 2022 je MMR a Ústav územního rozvoje zpracují a poté na další schůzce představí dokument, který bude se členy pracovní skupiny konzultován ještě před standardním projednáním.
Na závěr bylo informováno o postupu v přípravě mezinárodní konference k politikám architektury a stavební kultury, která se bude konat v rámci českého předsednictví v Radě EU 11. a 12. října 2022, s doplňkovým programem jeden den před a jeden den po hlavní konferenci.
Příští jednání pracovní skupiny se plánuje nejpozději v dubnu 2022.
Zápis a prezentace z jednání jsou ke stažení níže.
Dne 2. května 2022 se konala třetí schůzka neformální pracovní skupiny vytvořené v souvislosti s probíhající aktualizací Politiky architektury a stavební kultury ČR.
Cílem schůzky bylo řešit sporné pasáže konceptu aktualizace Politiky architektury a stavební kultury ČR. Prodiskutovány byly některé navrhované cíle a upravovaná či doplňovaná opatření, probíráno bylo i možné sloučení a redukce některých opatření. Přítomní byli vyzváni k zasílání návrhů na úpravy aktualizace PASK ČR do 9. 5. 2022.
Další jednání pracovní skupiny se neplánuje, případné připomínky členů pracovní skupiny mohou být uplatněny v rámci meziresortního připomínkového řízení v létě 2022.
V druhé části jednání bylo stručně informováno o přípravě mezinárodní konference k politikám architektury a stavební kultury, která se bude konat v rámci českého předsednictví v Radě EU 11. a 12. října 2022, s doplňkovým programem jeden den před a jeden den po hlavní konferenci.
Zápis a prezentace z jednání jsou ke stažení níže.
Aktuální informace a novinky související s architekturou a kulturou vystavěného prostředí.
Zveřejněno 4. 1. 2024
Zveřejněno 2. 1. 2024