Dostupné bydlení Dostupnosti bydlení jsme se již věnovali v čísle 6/2021 U&ÚR, ale téma se od té doby nevyčerpalo, právě naopak. Zajímá nás, jaké nástroje mají stát a municipality k zajištění bydlení, zda jich dostatečně využívají, jaké další nástroje by mohly mít a co v této souvislosti stát připravuje. Máme také zájem o příklady řešení agendy dostupného bydlení jinde v Evropě, stejně jako o příklady řešení této problematiky u nás. Speciálně nás zajímá situace ve velkých městech, kde bývá poptávka po bydlení nejvyšší a bydlení nejdražší. Primárně se chceme věnovat dostupnému bydlení ve smyslu zajištění finančně dostupného bydlení pro střední třídu, ale zajímá nás i sociální bydlení ve smyslu zajištění důstojného bydlení pro ty nejzranitelnější skupiny obyvatel.
Analýzy stavu a možnosti území – ÚAP Pro územní plánování jsou od roku 2007 výchozím zdrojem analýz a hodnocení možností území územně analytické podklady (ÚAP). Spolu s nimi tehdy stavební zákon uložil veřejné správě a dalším subjektům povinnost poskytovat údaje o území pro zpracování ÚAP. Právní úprava ÚAP se dále vyvíjela, nejen díky technologickému vývoji se od té doby také vyvíjela dostupnost informací veřejné správy o území. Jaké jsou současné možnosti, omezení a problémy sdílení informací o území ve veřejné správě? Jak jsou využívány resortní informační systémy vč. evropských a co územnímu plánování poskytují? Jaké zkušenosti s ÚAP mají jejich uživatelé, jaké jsou zkušenosti úřadů, které zodpovídají za pořizování a aktuálnost ÚAP? Sdílení těchto poznatků může přispět k dalšímu zkvalitňování podkladů nezbytných pro efektivní územní plánování.
Veřejná prostranství – od koncepce po realizaci Vystavěné prostředí, jeho kvalitu, vnímání i hodnocení neurčují jen stavby, ale i to, co je „mezi“ nimi. Části vystavěného prostředí, přístupné každému a sloužící obecnému užívání, se obecně označují jako veřejná prostranství. Jsou to nejen náměstí, ulice, veřejná zeleň, ale i další prostory, místa, ve kterých se lidé setkávají. V roce 2007 zahrnul stavební zákon veřejná prostranství do veřejné infrastruktury vymezované územním plánováním. Úkolem zajistit, aby ve vystavěném prostředí byla snadno dostupná, vzájemně propojená veřejná prostranství se zabývá i Politika architektury a stavební kultury ČR, schválená vládou ČR v roce 2015 a aktualizovaná v roce 2022. Jaké jsou zkušenosti a poznatky s vymezováním veřejných prostranství v zastavitelných plochách v územních plánech, s navrhováním veřejných prostranství v regulačních plánech a v projektech nové výstavby? Jaké zkušenosti přinesly realizace nových veřejných prostranství, revitalizace/renovace stávajících veřejných prostranství? Jaké jsou zkušenosti s jejich užíváním, co všechno ovlivňuje jejich přitažlivost? Je to jejich umístění a návaznosti v zástavbě, uspořádání, kvalita údržby? Ovlivňují veřejná prostranství atraktivnost okolních nemovitosti? Jaké jsou zkušenosti realitního trhu? Je přínosem pro užívání veřejného prostranství motorová doprava nebo je spíše problémem, za jakých podmínek? Účelem tematicky zaměřeného čísla časopisu je seznámit čtenáře se zkušenostmi posledních desetiletí s navrhováním, realizací i užíváním veřejných prostranství, přinést inspiraci pro zkvalitňování vystavěného prostředí.
Sídelní struktura – vztah centra osídlení a jeho okolí Zvyšování počtu obyvatel v malých obcích přináší zpravidla nové nároky na veřejnou infrastrukturu v obcích, které jsou cílem dojížďky za prací, vzděláváním a za dalšími službami obecného zájmu, které jsou podporované z veřejných rozpočtů a bez této podpory by buďto zanikly, nebo by nebyly poskytovány v potřebné kvalitě nebo rozsahu. Zajistit hospodárné a dostupné umístění služeb veřejného zájmu v sídelní struktuře s sebou přináší celou řadu výzev i problémů. Zřizování a provozování těchto služeb je proto regulované veřejnou správou. Vzhledem k tomu, že se vztahy obcí v sídelní struktuře vyvíjejí, je od roku 2007 jedním z úkolů územního plánování stanovování podmínek pro obnovu a rozvoj sídelní struktury, která je také sledovaným jevem v územně analytických podkladech. S přihlédnutím k podmínkám obnovy a rozvoje sídelní struktury by měly kraje stanovovat v zásadách územního rozvoje požadavky na koordinaci územně plánovací činnosti obcí. Jak se daří ovlivňovat vývoj sídlení struktury pomocí nástrojů územního plánování, např. v zásadách územního rozvoje? Jaké jsou možnosti a omezení spolupráce obcí při adaptaci veřejné infrastruktury na změny v sídelní struktuře, v rámci městské aglomerace? Jaké jsou přístupy k řešení této problematiky v rámci EU, v zemích s obdobou tradicí a historickým vývojem? Jaké jsou nové inspirativní přístupy hodnocení vývoje sídelní struktury, hodnocení jejího vybavení službami obecného zájmu, jaké jsou možnosti veřejné správy ovlivňovat vývoj sídelní struktury?
Transformace energetiky a rozvoj území Napadení Ukrajiny Ruskem v roce 2022 nabouralo představy Evropské unie o průběhu energetické tranzice v příštích desetiletích a vyústilo ve snahy mít obnovitelných zdrojů energie více a dříve. Jak se na problematiku rozvoje obnovitelných zdrojů dívá stát, obce, energetické společnosti? Jaké dopady to bude mít na vzhled a uspořádání našich sídel a krajiny, potažmo na územní plánování a rozvoj? Jak ovlivní krajinu rekultivace území po těžbě uhlí – a nejsou to s rozvojem obnovitelných zdrojů spojité nádoby? A co rozvoj jaderné energie, která jistě také neřekla poslední slovo?
Zelenáinfrastruktura Modrozelená infrastruktura se stává klíčovým tématem v plánování a rozvoji měst po celé Evropě včetně České republiky. Kombinace zelené infrastruktury (parky, zelené střechy, popínavá zeleň) a modré infrastruktury (vodní plochy, retenční nádrže, zasakovací pásy) přispívá ke zvýšení odolnosti měst vůči klimatickým změnám a zlepšuje kvalitu života obyvatel. Jakým způsobem česká města integrují prvky modrozelené infrastruktury do svých územních plánů a jaké jsou překážky v jejich realizaci? Jaký dopad má tato infrastruktura na zmírnění tepelných ostrovů a efektivnější hospodaření s dešťovou vodou? Inspirujeme se přístupy ze zahraničí, nebo se vydáváme vlastní cestou? Kdo jsou aktéři, kteří mohou svou činností ovlivnit integraci prvků zelené a modré infrastruktury do měst v ČR? Jakým způsobem do situace v ČR vstupuje schválení Nařízení o obnově přírody na evropské úrovni? Toto jsou pouze některé z mnoha otázek, které provázejí diskusi o významu a implementaci modrozelené infrastruktury v českém kontextu.
Redakce uvítá vaše články a názory k daným tématům.
Affordable Housing We have already addressed the affordable housing topic in the 6/2021 issue of the Urbanism and Spatial Planning (U&SP ) journal; however, the topic has not been exhausted since then, on the contrary. We are interested in what tools the state and municipalities have to provide housing, whether they make sufficient use of them, what other tools they might have, and what the state is planning in this regard. We are also interested in examples of dealing with the affordable housing agenda in other European countries, as well as examples of addressing this issue in our country. We are particularly interested in the situation in large cities, where the demand for housing tends to be the highest and housing the most expensive. Primarily we want to focus on affordable housing in the sense of providing affordable housing for the middle class, however, we are also interested in social housing in the sense of providing decent housing for the most vulnerable groups of the society.
Analyses of the State and Potential of the Territory – Spatial Analytical Documents Spatial analytical documents (SAD) have been the basic source for analysing and assessing the territory’s potential for spatial planning since 2007. Together with them, the Building Act imposed an obligation on the public administration and other entities to provide data on the territory for the development of SAD. The legal regulation of SAD has continued to evolve both due to technological development and the availability of public administration information on the territory which has also evolved since then. What are the current possibilities, limitations and challenges of sharing spatial information in public administration? How are departmental information systems, including European ones, used and what do they provide to spatial planning? What is the experience of the users of SAD, and what is the experience of the authorities responsible for the development and updating of SAD? Sharing this knowledge can contribute to further improvement in the quality of documents necessary for effective spatial planning.
Public Spaces – from Conception to Implementation The built environment, its quality, perception and assessment are determined both by the structures and everything “between” them. The parts of the built environment accessible to everyone and serving general use are generally referred to as public spaces. These are squares, streets, public greenery and other spaces, all places where people meet. In 2007, the Building Act included public spaces in the public infrastructure delimited by spatial planning. The task of providing easily accessible, interconnected public spaces in the built environment is addressed by the Architecture and Building Culture Policy of the Czech Republic, approved by the Czech Government in 2015 and updated in 2022. What is the experience and knowledge in the field of the delimitation of public spaces in buildable areas in spatial plans, with the design of public spaces in regulatory plans and in new construction projects? What experience has been gained from the implementation of new public spaces and revitalization/renovation of existing public spaces? What is the experience with their use and what influences their attractiveness? Is it their location and interconnectedness in the development or layout and quality of maintenance? Do public spaces affect the attractiveness of surrounding properties? What is the experience of the real estate market? Is road traffic a benefit to the use of public spaces or is it more of a problem and under what conditions? The purpose of the monothematic issue of the journal is to make the readers aware of the experience of the past decades in the design, implementation and use of public spaces and to bring inspiration for improving the built environment.
Settlement Structure – Relationship between the Centre and its Surrounding Settlements Population growth in small municipalities generally places new demands on public infrastructure in municipalities that are the destination of commuting for work, education, and other public services of general interest that are supported by public budgets and without this support they would either disappear or not be provided to the quality or extent needed. Providing the cost-effective and accessible location of public services in the settlement structure brings with it a number of challenges and problems. The establishment and operation of these public services are often regulated by public authorities. Since 2007, as the relationships of municipalities in the settlement structure have evolved, one of the tasks of spatial planning is to determine the conditions for the renewal and development of the settlement structure, which is also a monitored phenomenon in spatial analytical documents. Taking into account the conditions for the renewal and development of the settlement structure, regions should set requirements for the coordination of spatial planning activities of municipalities in spatial development principles. How successful we are in influencing the development of the settlement structure using spatial planning tools, e.g. in spatial development principles? What are the possibilities and limitations of municipal cooperation in adapting public infrastructure to changes in the settlement structure within an urban agglomeration? What are the approaches to addressing this issue within the EU and in countries with similar traditions and historical development? What are the new inspiring approaches to assessing the development of the settlement structure, assessing the availability of civic amenities of general interest? What are the possibilities of public administration in influencing the development of the settlement structure?
Energy transition and Spatial Development The invasion of Ukraine by Russia in 2022 has disrupted the European Union's ideas on the course of the energy transition in the forthcoming decades and resulted in efforts to introduce more renewable energy sources much faster and earlier. How do the state, municipalities and energy companies view the issue of renewable energy development? What impacts will it have on the character and layout of our settlement and landscape structure and consequently on spatial planning and development? How will the land clearance of areas after coal mining affect the landscape - are not these and the development of renewable sources of energy connected vessels? And what about the development of nuclear energy which surely has not had the last word either?
Green Infrastructure Blue-green infrastructure is becoming a key issue in urban planning and development across Europe, including the Czech Republic. The combination of green infrastructure (parks, green roofs, climbing greenery) and blue infrastructure (water bodies, retention basins, soak strips) contributes to increasing the resilience of cities to climate change and improves the quality of life of inhabitants. How do Czech cities integrate blue-green infrastructure elements into their spatial plans and what are the barriers to their implementation? What impact does this infrastructure have on heat island mitigation and more efficient stormwater management? Are we taking inspiration from approaches abroad or are we following our own way? Who are the actors that can influence the integration of green and blue infrastructure elements into cities of the Czech Republic? How does the approval of the Nature Restoration Law at the European level enter into the situation in the Czech Republic? These are just some of the many questions that accompany the discussion on the importance and implementation of blue-green infrastructure in the Czech context.
The Editorial Office welcomes your articles and opinions on these topics.